9 принципа за отлично владеене на чужд език

31 Март

Много хора искат да намерят перфектния метод да научат език, но аз не мисля, че има един универсален перфектен метод. Все пак, има някои универсални принципи, които трябва да се спазват, за да се научи един език без да полагаме непосилни мъки.

Принцип  1: Време

Времето е решаващ фактор в изучаването на чужди езици. Няма съмнение, че времето което прекарваме над дадена учебна дейност има огромно влияние върху нашия опит в съответната дейност. Много хора мислят, че колкото повече време прекарват учейки даден език, толкова по-добре. Това е вярно за голяма част от обучаващите се, но не за всички. Това зависи от вкусовете на всеки индивид откъм обучение, умствена издръжливост, тяхното ежедневие, и стадия, в който се намират.

В началото (Фаза 1), изучаването на чужди езици често се ограничава до използването на книги, които налагат тяхното съдържание, както и се ограничава също до времето, което прекарваме над тези книги. Това често се оказва тежко предизвикателство и не особено вдъхновяващо или интересно преживяване. Това е една от причините, поради които смятам, че етап  1 е малко като да си в подножието на висока планина, и изкачването на върха изглежда да бъде дълго и трудно изпитание. Мисля, че на този етап, е по-добре да се ходи стъпка по стъпка, а не да се тича.

Правило номер едно, което трябва да се следва по време на този етап е да се работи по малко, но всеки ден. Можете да стигнете до върха на планината стъпка по стъпка. Вие вероятно се чудите какво точно „по малко“ означава. Аз обикновено си възлагам време, да речем, 25-30 минути, два пъти на ден. Веднъж сутрин и веднъж вечер. Работа с кратки уроци/материали за кратко време помага на мозъка да запази по-добре информацията. Правете по-сериозни упражнения сутрин и повече „релаксиращи“ неща по-късно (четене и слушане), така че да намерите стила, който ви подхожда според начина, по който предпочитате да учите. Качество трябва да е приоритет пред количеството информация в началото.

Принцип 2: Разнообразие

Разнообразяването на учебните дейности е изключително важно, за да се избегне да се бързото отегчаване. Въпреки че повторението е майка на всички учебни процеси, то лесно може да доведе до скука, ако стане прекалено механично.

Има три форми на разнообразяване на учебните дейности:

1)  Различни материали: Разнообразявайки вашите материали, вие сте по-мотивирани да научавате нови неща. Можете да се придържаме към един език ресурс в началото, а след това бързо да преминете към друг. Можете да намерите някои аспекти на изучаването на чужди езици ресурс интересен и интригуващи, а други не чак толкова. Ако е така, можете да изберете друга книга, която предлага други интересни аспекти, която първата не предлага. Крайната цел е да имате достъп до реално съдържание възможно най-скоро: то отразява „живата природа“ на езика и може да започнете да избирате самостоятелно съдържанието, което ви вълнува. Ученето чрез съдържание, което намерите за интересно е огромна стъпка към по-ефективното изучаване на езика.

2) Разнообразие от дейности, извършвани върху един-единствен елемент на съдържанието

Четене и слушане са две изключително полезни дейности за езиковото обучение, но те не са единствените. Колкото по-разнообразен е нашият подход към учебния материал, толкова по-добре. Важно е да се включате в дейности, които целят да активирате мисленето на чужд език в мозъка ви, а също и да ви поддържат мотивирани да продължите.

3) Разнообразие от физически позиции. Това може да ви изненада доста, но позицията на тялото ни и начинът, по който се движим играят важна роля в обучението. С други думи, позицията на тялото има влияние върху концентрацията ни, и по този начин на способността ни да запомняме нова информация.

Принцип 3: Съвместимост

В процес като изучаването на чужди езици, е важно да се правят правилните неща в точното време и да се правят неща, които са точни за вас. Скоростта и лекотата, с която ние научаваме чужд език варира с времето, и пътя който следваме, трябва да бъде в съответствие с този постоянно променящия се курс на обучението.
Някои неща са вълнуващи в началото, но по-късно се оказват скучни. Някои от тях са твърде трудни в началото, и по този начин не са много ефективни, но с течение на времето се улесняват. Например, слушане на радио на етап 1 не е от голяма полза, но това става изключително полезно в етапи 2 и 3. Съответствието с вашето ниво и предпочитания е от ключово значение за оптимизиране на придобиването на нови знания.
Принцип 4: Качество

Аз вярвам в стойността на качествената работа. Когато човек започва да изучава език, се сблъсква с редица трудности, и много аспекти на езика може да го обезкуражат. Така че, особено в началото, е важно човек да се стреми към качество, за да се изгради база – иначе казано „ядро на езика“ – на базата, на което ние ще можем да разширим нашите познания по този език. Важно е човек да се съсредоточи върху малки количества материал и да ги научава добре от самото начало.

Ето някои основни правила, които могат да се следват:

Работата по къси текстове или езикови дялове: дълги текстове или диалози могат да доведат до загуба на фокус

Работа по 1-3 пъти на ден, на редовни интервали

Разнообразявайте вашата работа: работа върху един и същи дял от различни гледни точки

Разнообразявайте работата си в съответствие с прецизен и ефективен график

Концентрирайте работата си: 30 минути на силно концентрирано учене е 10 пъти по-ефективно от два часа „мултитаскинг“ (или извършване на действия, които намираме за скучни и трудни)
Принцип 5: Количество

След като учащият е преминал първите препятствия, добавянето на количество е правилното нещо, което трябва да се направи, защото ученето става по-лесно, и по този начин насладата от ползването на езика и умственият тонус се повишават. Сега можем да прекарваме много повече време за реално съдържание и също така времето вече не се ограничава само с изучаването на скучни учебници. Можем да говорим с приятели, да гледаме телевизия и филми, да четем книги.Вече не прекарваме умишлено само времето с учебници – сега го ползваме и му се наслаждаваме. Ние можем да прекарваме безброй, скъпоценни часове с езика.

Принцип 6: Отношение

Изучаването на език до съвършенство е не само въпрос на това колко добре можем да се справим езиковите учебни материали, но също така и в резултат на други фактори, които често се подценяват или просто са пренебрегвани. Това включва психологически фактори, като например колко спокойни сме в разговори, колко отворени сме към получаване на обратна информация, когато направим грешка, и колко отворени сме към нови култури. Вземайки за пример еднакъв езиков материал, способност за учене и еднакъв метод, хората, които се учат по-бързо и по-добре са тези, които започват „да проучват“ по-рано и които не се притесняват да правят грешки и да се учат от тях. Човек може да се научи как да развие добро отношение към изучаването на чужди езици, и това може да промени нещата драстично.
Принцип 7: Любопитство

Това не е изненада, че хората, които владеят много езици са тези, които се интересуват от други култури и начини на живот. Езиците са превозните средства на културата, и всеки език предава различно виждане за света. Любопитството е това, което постоянно ни притиска да научим повече за нови култури, нови хора и нови неща. Любопитството е тясно свързано с мотивацията. Не бъдете любопитни само за езика, но за всичко, което е свързано по някакъв начин с него: хора, места, литература, кино и изкуство. Любопитство за света около мен подхрава волята ми за владеене на чужди езици.

Принцип 8: Гъвкавост

Гъвкавостта е много важна в обучението. Ние трябва да бъдем гъвкави с нашия метод, нашите предпочитания, нашите грешки и нашите граници.

Бъдете гъвкави със себе си и своите граници. Ако приемем, че ние, човеците не сме перфектни, огромен товар пада от раменете ни и процесът на обучение става много по-лесен. Много хора не се развиват, защото те са умствено блокирани и се страхуват да правят грешки. Те чакат момента, когато те най-накрая ще се чувстват уверени, но този момент никога няма да дойде. Натрупвайки увереност като се хвърлиш там, правейки грешки, приемайки и най-вече усвоявайки обратна информация, която получаваш, те кара да се научиш по-бързо и по-добре. Може да звучи парадоксално, но хората, които в крайна сметка говорят чужди езици изключително добре, са тези, които правят  тонове грешки, биват поправяни много пъти и в крайна сметка ценят и абсорбират „feedback“-а, който получават.

Бъдете гъвкави с вашия метод. Ако сте разработили метод за учене, той трябва да има твърдо ядро, но също така трябва да бъде гъвкав по два начина:

1) Методът трябва да се адаптира и променя според етапа на изучаване, в който се намирате.

2) Не всички езици са еднакви и трябва да се вземе впредвид , че родният език играе огромна роля в процеса на обучение, така че трябва методът да се адаптира към всеки език.

Принцип 9: Мотивация

Харесва ми мисълта, че да имаш Ферари без гориво е също като да нямаш Ферари изобщо, защото можеш само да го гледаш, без да го караш. Това е опасна заблуда. Мисля, че практически всички са съгласни, че мотивацията е от ключово значение за изучаването на чужди езици, но това не е същността. Въпросът е да се идентифицират причините, поради които на много изучаващи чужд език им липсва мотивация, и да се дадат ценни съвети за това как да се поддържа мотивацията. Мнозина започват с ентусиазъм, но този ентусиазъм бързо угасва. Това се случва по редица причини. Надявам се, че вие ще запазите ентусиазма си по време на всички етапи на вашия учебен процес с тези няколко прости стъпки.

Advertisements

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s

%d bloggers like this: